Ταξιδεύοντας Ι, έργο της Σπυριδούλας Ζαβιτσάνου. 2020.

Η Δρ. Σάσσα Τσέϊτοου και ο Εικαστικός Επιμελητής Πάρης Καπράλος παρουσιάζουν στην Κέρκυρα την 4η διοργάνωση της σειράς εκθέσεων «Χρώμα σε Νερό» με θέμα τον Ομηρικό μύθο της Απηδάλου Νεώς, και έργα εμπνευσμένα από το πολυθρύλητο «πλοιο χωρίς πηδάλιο» των Φαιάκων που υπακούει μόνο του στις επιθυμίες του καπετάνιου του για το οποίο μιλά ο ναυαγός στο νησί Οδυσσέας. Δεκάδες εικαστικοί καλλιτέχνες από την Κέρκυρα και από όλη την Ελλάδα ζωγράφισαν εμπνεόμενοι ειδικά από τον πανάρχαιο θρύλο που εξυμνεί τα διανοητικά επιτεύγματα του νησιού.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 25 Ιουλίου στις 20:00 στην The Attic Gallery (Ριζοσπαστών Βουλευτών 1 & Στ. Δεσύλλα -πρώην κτίριο Γαλλικού Ινστιτούτου, πόλη Κέρκυρας, είσοδος από Στ. Δεσύλλα, 2ος όροφος) παρουσία των Επιμελητών και πολλών από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες. Τόσο την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης όσο και τις υπόλοιπες ημέρες και ώρες που η έκθεση θα είναι ανοικτή, θα τηρούνται οι συστάσεις της Πολιτείας για τον περιορισμό της εξάπλωσης του COVID-19.

Χρώμα σε νερό
Οδύσσεια Πλεύση. Έργο του Κώστα Γαρύφαλλου.
Η έκθεση βασίζεται σε σύλληψη – κείμενο που συνυπογράφουν οι Επιμελητές.

Η «απήδαλος ναύς» (δηλαδή «το πλοίο χωρίς πηδάλιο») όπως επικράτησε να αναφέρεται ο μύθος που αναπτύσσεται στους παρακάτω στίχους, είναι ένα πανάρχαιο σύμβολο της ναυτικής τέχνης, ένα ορόσημο της πανάρχαιας σχέσης γενικότερα των Ελλήνων και ειδικότερα των Κερκυραίων με την ναυτοσύνη, ένα άυλο μνημείο στο πνεύμα του ανθρώπου που δάμασε την θάλασσα. Η Σχερία, το νησί των Φαιάκων, η σημερινή Κέρκυρα, ήταν ο προτελευταίος σταθμός του Οδυσσέα πριν φτάσει στην πατρίδα του, την Ιθάκη.

Χρώμα σε νερό
Untitled work by George Chronopoulos, 2020.
Σταθμεύοντας πριν κινήσει πάλι για τον προορισμό του, ο Όμηρος μέσα από τα μάτια του Οδυσσέα, περιγράφει για τα πλοία των Φαιάκων ότι δεν χρειάζονταν καπετάνιους και δεν είχαν πηδάλιο: συντονίζονται με τη σκέψη και εκτελούν τις αποφάσεις των ανθρώπων που τα κυβερνούν. Αυτοί χρειαζόταν να αποφασίσουν τον τόπο του προορισμού τους, και τα πλοία μόνα τους κατευθύνονταν προς αυτόν κάνοντας τους απαραίτητους υπολογισμούς για να βρουν την τοποθεσία. Ο σημερινός επισκέπτης που φτάνει στο λιμάνι της Κέρκυρας αντικρίζει στην είσοδο ένα γλυπτό, το οποίο αναπαριστά το έμβλημα της πόλης, το καράβι χωρίς πηδάλιο.
Rudderless Ship 3, by George Vouros. Watercolour on paper, 2019.

(Θ’ Ραψωδία της Οδύσσειας, 555 – 563)
εἰπὲ δέ μοι γαῖάν τε: τεὴν δῆμόν τε πόλιν τε,
ὄφρα σε τῇ πέμπωσι τιτυσκόμεναι φρεσὶ νῆες:
οὐ γὰρ Φαιήκεσσι κυβερνητῆρες ἔασιν,
οὐδέ τι πηδάλι᾿ ἔστι, τά τ᾿ ἄλλαι νῆες ἔχουσιν:
ἀλλ᾿ αὐταὶ ἴσασι νοήματα καὶ φρένας ἀνδρῶν,
καὶ πάντων ἴσασι πόλιας καὶ πίονας ἀγροὺς
ἀνθρώπων, καὶ λαῖτμα τάχισθ᾿ ἁλὸς ἐκπερόωσιν
ἠέρι καὶ νεφέλῃ κεκαλυμμέναι: οὐδέ ποτέ σφιν
οὔτε τι πημανθῆναι ἔπι δέος οὔτ᾿ ἀπολέσθαι.»

Σε μετάφραση Μαρωνίτη:
“Κι ακόμη, φανέρωσε τη χώρα σου, λαό και πόλη,
για να σε ταξιδέψουν προς τα εκεί τα πλοία, με τους δικούς τους
λογισμούς. Γιατί σε εμάς τους Φαίακες οι καπετάνιοι περισσεύουν,
δεν μας χρειάζονται καν τα πηδάλια, όπως συμβαίνει με των άλλων
τα καράβια. Μόνα τους τα πλεούμενά μας ξέρουν τι λογαριάζουν
και τι σκέφτονται οι άνθρωποι που ταξιδεύουν· γνωρίζουν
πόλεις και χωράφια καρπερά· κι έτσι, ταχύτατα περνούν
το άγριο κύμα της θαλάσσης μες στην ομίχλη,
σκεπασμένα με νεφέλη.
Κι ούτε ποτέ κινδύνεψαν να πάθουν κάποια βλάβη ή να βουλιάξουν”.

Ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να δει έργα με θέμα την θαλασσογραφία, τη σχέση ανθρώπου και θάλασσας, την σχέση στεριάς / θάλασσας στην τοπιογραφία, την ναυτοσύνη, το νησί της Κέρκυρας που επεξεργάζονται ευθέως από τον μύθο που αποτελεί το θέμα της έκθεσης, ελεύθερης έμπνευσης, με υδατοδιαλυτά υλικά (χρώματα υδατογραφίας, ακουαρέλλα, μολύβια νερού, κ.α.) αποκλειστικά σε χαρτί. Παράλληλα, στο Εκθετήριο της The Attic Gallery θα φιλοξενηθεί διακριτά απόμ την έκθεση αριθμός έργων των συμμετεχόντων καλλιτεχνών με σύγχρονα θέματα που διερευνούν την σχέση του ανθρώπου με την θάλασσα.

Στην έκθεση συμβάλλουν έργα τους οι εικαστικοί καλλιτέχνες:

Suzie Card, Foti Kllogjeri, Μαρία Αθανασοπούλου, Πηνελόπη Βολτέρα, Γιώργος Βούρος, Βιολέτα Γαζέα, Κώστας Γαρύφαλλος, Κυριακή Δραγομένη, Σπυριδούλα Ζαβιτσάνου, Καρολίνα Κολιοπούλου, Αλεξία Κουδιγκέλη, Δήμητρα Κουφοπούλου, Νατάσα Μανέτα.  Σπύρος Μουρατίδης, Αντώνης Μπαλάκας, Κώστας Μίσσιος, Ελενα Ξυδέα, Μαριέττα Παπαγεωργίου, Βούλα Ροντογιάννη- Ράπτη, Κάρολος Ρωμούσης, Βίκη Σαρρή, Ασπασία Σιγουράκου, Γιούλα Τσιάντη, Γιώργος Χρονόπουλος.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.